Моя суперсила – безпека в інтернеті
В рамках проведення «Всеукраїнського тижня з протидії булінгу» соціальним педагогом Литвиненко Ю.С. 29.09.21р. було проведено уроки для 1-2 класів «Моя суперсила – безпека в інтернеті», метою яких було сформувати у дітей навички безпечної поведінки в Інтернеті, ознайомити з основними правилами онлайн-безпеки та сформувати уявлення про безпечне використання інтернету.
У сучасному світі найпоширенішими формами взаємодії в інтернеті у дітей є онлайн-ігри, месенджери та соціальні мережі. Найпопулярнішими соціальними мережами серед дітей в Україні є YouTube, Instagram, TikTok та Snapchat, а також месенджери Viber та Telegram. Деякі із них є мало поширеними серед дорослих, тож вони часто не здогадуються про основні ризики, які там існують. Майже у всіх цих мережах та месенджерах можна зареєструватись, тільки якщо дитині вже виповнилось 13 років, а доступ до Telegram дозволений з 16 років. В іншому випадку мережа може без попередження видалити профіль користувача, який не досягнув відповідного віку. Матеріали, що публікуються в соціальних мережах, можуть бути не призначеними для молодших дітей.
Окрім соціальних мереж, також є інші ризиковані форми користування інтернетом серед дітей. Згідно з дослідженням британського управління зв’язку OFCOM, діти по всьому світу проводять все більше часу граючи в онлайн-ігри. У мережевих іграх є можливість спілкуватись з іншими гравцями як у віртуальному світі, так і через приватні повідомлення в особистих кабінетах/приватних профілях. В них легко приховати свою реальну особу за вигаданим ім’ям та чужими фото.
Діти найчастіше потрапляють на ризикований матеріал:
- через помилкове введення запиту у пошуковій системі,
- якщо мають власну пошту, то там можуть отримати спам лист,
- можуть почути про це у компанії друзів чи від старших людей і вирішили знайти в Інтернеті його значення;
- реклама такого контенту може з’явитися на екрані, коли дитина шукає якусь інформацію в інтернеті. А найчастіше спілкування з незнайомцями починається на ігрових платформах чи у соціальних мережах. Для того, щоб користування соціальними мережами залишалося безпечними для дитини, слід дотримуватися основних правил:
• Долучати «в друзі» лише тих людей, кого дитина знає в реальному житті. Так само, як ми вчимо дітей не спілкуватися з незнайомцями на вулиці, так само варто їх вчити бути обережними з незнайомими й в онлайні;
• Мати «закритий профіль» у соціальних мережах;
• Не відписувати у приватних повідомленнях незнайомим людям, які здаються їм підозрілими (іноземець, старший за віком, в профілі немає фотографій тощо);
• Не боятися відхиляти заявки в друзі та видаляти (блокувати) тих людей, з якими дитина не бажає спілкуватись;
• Не публікувати, ніде не зазначати та не надсилати будь-кому особистим повідомленням свою приватну інформацію: домашня адреса, номер телефону, номер школи, де навчається та/або адреси позашкільних занять, логін та пароль від особистої сторінки;
• Не публікувати та не надсилати таку ж інформацію стосовно інших людей, особливо батьків тощо;
• Не відмічати місцерозташування (геолокацію) в місцях, де дитина живе, навчається та часто буває;
• Не надсилати свої інтимні фото у приватні повідомлення ані тим, кого вже знає дитина, а ні тим, з ким вона познайомилася в інтернеті. Та в жодному разі не публікувати такі фото у своєму профілі чи будь-якому іншому ресурсі.
Варто пам’ятати, що все, що поширюється в Інтернеті – там і залишається.