Про стан викладання і результативність позакласних заходів та уроків фізичного виховання
Диканська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Диканської районної ради Полтавської області
Наказ № 236
12 листопада 2019 року
Про стан викладання і
результативність позакласних
заходів та уроків фізичного виховання
На підставі наказу від 03.10.2019 р. №196 «Про порядок вивчення стану викладання та рівень знань, вмінь і навичок учнів з фізкультури» адміністрацією школи було здійснено перевірку стану викладання фізичного виховання, проведення позакласних спортивно-масових заходів, дотримання норм безпеки під час занять фізкультурно-оздоровчого спрямування, ведення шкільної документації учителями фізкультури Диканської ЗОШ І-ІІІ ст.
Основною формою організації навчальної роботи з фізичної культури є урок. Від правильної організації уроку залежить рівень якості всієї фізкультурної та оздоровчої роботи в школі. В 2019-2020 н.р. фізичну культуру в Диканській ЗОШ І-ІІІ ступенів викладають два вчителі: Жданов Олександр Васильович (1-а, 2-а, 3-а, 4, 6-а, 6-б, 7 класи; вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель, стаж роботи – 30 років) та Вихватнюк Володимир Вікторович (1-б, 2-б, 3-б, 5-а, 5-б, 8, 9, 10, 11 класи; вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель, стаж роботи – 26 років).
Аналіз відвіданих уроків показав, що вчителі фізичного виховання Жданов О.В., Вихватнюк В.В. в цілому добре володіють методикою викладання предмета, мають хороший контакт з дітьми, використовують на уроках різні форми і методи навчання спрямовують діяльність учнів на практичне засвоєння програмового матеріалу. На уроках вчителі здійснюють індивідуальний підхід до учнів враховуючи стан їхнього здоров’я, фізичного розвитку, нахилів та здібностей.
На кожній з частин уроку: підготовчій, основній, заключній учителі диференціюють навантаження і обсяг фізичних зусиль для кожного учня. Проводять індивідуальну додаткову роботу та відпрацювання за чітким виконанням елементів вправ, ще не засвоєних окремими учнями в групах. Учителі постійно контролюють навантаження учнів під час уроку. Причому, достатньо уваги приділяють вмінню учнів здійснювати самоконтроль за своїм організмом (вимірювання пульсу до і після навантаження, правильність дихання тощо). У своїй діяльності вчителі враховують оздоровчу роль фізичної культури, тому намагаються постійно контролювати стан учнів під час уроку.
Навчальні заняття зі школярами проводяться на спортивному майданчику та в спортивному залі. На спортивному майданчику є комплекс нестандартного обладнання (ігрові майданчики – волейбольне, баскетбольне та футбольне поле, майданчик для занять з молодшими школярами, зони для бігу, стрибків та метання, смуга перешкод, турніки). Спортивна зала забезпечена необхідним гімнастичним обладнанням, баскетбольними щитами, волейбольними стояками, дрібним спортивним інвентарем. Наявне обладнання належним чином систематизоване та якісно зберігається. Переважна більшість уроків та позакласних заходів із фізичної культури проводиться на спортивному майданчику, що відповідає нормам оздоровлення школярів.
Належна увага приділяється питанням охорони життя та здоров’я учнів і педагогів в процесі проведення уроків і позакласних заходів. Своєчасно відбуваються перевірки та складаються відповідні акти-дозволи на проведення навчальних занять у спортивній залі та на спортивному майданчику, двічі на рік (кінець серпня та січень) обстежується нестандартне обладнання на міцність, учителями своєчасно проводяться та відповідно до вимог реєструються всі види інструктажів, у ході навчальних занять питання дотримання учнями норм безпеки постійно знаходяться в полі зору вчителів, своєчасно і якісно страхуються учні під час виконання окремих вправ.
Учителі Жданов О.В. та Вихватнюк В.В. ознайомлені з навчальною програмою, методичними рекомендаціями щодо викладання фізичної культури у поточному навчальному році, окремими нормативними документами з предмета, з методичними посібниками та передовим педагогічним досвідом роботи, на достатньому рівні реалізують їх у практичній діяльності. Учителі беруть активну участь у роботі районного методичного об’єднання вчителів фізичної культури, на базі нашого навчального закладу неодноразово проводилися семінари з фізичного виховання.
Учителями Ждановим О.В. та Вихватнюком В.В. розроблені основні документи планування навчально-виховного процесу: графік розподілу і проходження навчального матеріалу; робочий план реалізації навчальної програми на семестри; розробляються плани-конспекти уроків.
Учителі на досить високому рівні домагаються виконання учнями навчальної програми. На кожному уроці використовують різні форми перевірки засвоєння учнями теоретичних знань та сформованості практичних умінь: індивідуальний виклик, оцінювання в групах, вибіркове оцінювання, оцінювання учнями рухових дій, виконаних товаришами.
Результати рівня фізичної підготовки учнів, проведених у ході вивчення стану викладання (порівняння проведено за показниками фізичної підготовки учнів, контроль за якими було здійснено на основі річних оцінок 2018/2019 н.р.)
В загальному по школі за минулий навчальний рік маємо такі результати:
Високий рівень – 51,8 %;
Достатній рівень – 23,4 %;
Середній рівень – 2,5 %;
Початковий рівень – 0
Зараховано – 19,9%;
Звільнених – 2,4%.
Приділяється увага і вихованню учнів. Цьому сприяють заходи з організованого проведення уроків та позакласних заходів, система роботи вчителів з пропаганди здорового способу життя, показу досягнень українських спортсменів на світовому рівні тощо. Засобами фізичних вправ, змагань, спеціально проведеними заняттями, ритуалом нагородження кращих спортсменів школи з подальшим висвітленням у шкільній та районній газетах учителі фізкультури пропагують здоровий, гармонійний спосіб життя.
У навчальному закладі проводиться і позакласна робота з предмета. Працюють секції: баскетбольна, волейбольна, футбольна, у роботу яких залучено 70 учнів, що складає 25,5 % від всіх учнів школи. Регулярно проводяться внутрішкільні змагання, в окремих з них (наприклад «Тато, мама і я – спортивна сім’я») беруть участь як учні, так і їх батьки. Традицією в школі стало проведення спортивних свят: «Олімпійський урок», «Веселі козачата», «Козацькі розваги», до Дня Збройних сил України та інші. Позакласна робота з предмета нерідко визначається потребами та побажаннями учнів, вони часто є ініціаторами яких-небудь починань, часто вносять свої пропозиції не тільки вчителям фізичної культури, класним керівникам, а й адміністрації школи. Так вже декілька років поспіль традиційно двічі на рік проводяться спортивні змагання «Кращий спортсмен школи» за спонсорської підтримки Леоніда Сичука, де учні за призові місця отримують грошові винагороди. Учні школи за останні п’ять років були неодноразовими переможцями районних змагань (волейбол (дівчата) – І м., волейбол (хлопці) - 2 м., баскетбол (хлопці, дівчата) – 1 м., шахи – 2 м., легкоатлетичний крос – 1 м., «Козацький гарт» - 3 м., віійськово-патріотична гра «Джура» - 2 м.) та обласних змагань з волейболу (команда хлопців – 5 м., команда дівчат – 6 м.). В обласному турнірі з баскетболу за спонсорської підтримки депутата Олега Кулініча зайняли 4 м. серед восьми команд. Учні футбольної секції регулярно приймають участь у всіх змаганнях районного та обласного рівнів. За даний період неодноразово займали призові місця та ставали чемпіонами району в змаганнях з футболу «Шкіряний м’яч».
Позитивним моментом є співпраця з ДЮСШ. Учні школи мають змогу більш ґрунтовно опанувати різні види спорту під керівництвом досвідчених тренерів ДЮСШ. Вихованці ДЮСШ, які є одночасно учнями нашої школи беруть участь у змаганнях районного, обласного рівня і показують добрі результати. Наші футболісти в складі збірної району є незмінними переможцями зональних змагань з фут залу серед школярів та входять до п’ятірки кращих команд в області.
Проте під час вивчення виявлено істотні упущення та недоліки:
- недостатньо якісною є робота вчителів з учнями та їхніми батьками, класними керівниками щодо обов’язковості спортивної форми в усіх учнів;
- на уроках фізичної культури неналежно здійснюються міжпредметні зв’язки з анатомією і фізіологією людини, гігієною, фізикою, теорією і методикою фізичного виховання, історією фізичної культури і спорту та іншими предметами;
- учителями фізичної культури не проводяться практичні заняття з учителями, які викладають у 1-6 кл. щодо проведення на уроках фізкультхвилинок;
- порівняно невисокою залишається якість виконання учнями обов’язків фізорга, чергового учня, не проводиться робота з підготовки суддів із числа учнів;
- суттєвого покращення вимагає ведення окремої шкільної документації (класні журнали, документація змагань, конкурсів, спартакіад тощо);
- занедбаною є просвітницька робота з батьками з питань фізичного розвитку дітей, епізодичне залучення батьків до безпосередньої участі у фізкультурних заходах школи та проведення занять із різних видів фізичної культури.
Виходячи з вище сказаного, з метою усунення недоліків ,
НАКАЗУЮ:
- Вчителям фізичного виховання Жданову О.В., Вихватнюку В.В.
- Здійснювати індивідуальну роботу на уроках з учнями, особливу увагу звертати на слабких дітей, постійно контролювати стан їхнього здоров’я.
- Регулювати фізичне навантаження учнів згідно з їхніми віковими та статевими особливостями.
- Виключити з планів виконання травмонебезпечних вправ, або замінити їх на інші.
- Урізноманітнити методи навчання, що застосовуються на уроках фізкультури, щоб уникнути шаблонності в плануванні навчальних занять.
- Зосередити роботу зі спец групою, учні якої повинні обов’язково перебувати на уроці у спортивному одязі та взутті, та виконувати загальноукріплюючі вправи разом з класом.
- Систематично контролювати дотримання правил безпеки життєдіяльності на уроках фізкультури, вести облік інструктажів, поновлювати інструкції, вчасно повідомляти про факти травмування учнів на уроках та позакласних заходах.
- Регулярно організовувати змагання в рамках шкільної спартакіади, залучати якомога більше дітей в спортивні секції, проводити змагання між класами, щоб стимулювати інтерес учнів до фізичної культури.
- Адміністрації школи:
- Систематизувати нормативну та іншу документацію з питань фізичного виховання, ознайомити з нею учителів, які викладають даний предмет.
- Посилити контроль за проведенням уроків з фізичного виховання та позакласних заходів.
- Посилити пропаганду здорового способу життя серед учнів, учителів та батьківського загалу шляхом проведення батьківського лекторію
- Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Покас Н.А.
Директор школи Л.М. Сімаченко
Проєкт наказу вносить Покас Н.А.
.
Додаток №1 до наказу № 236
від 12.11.2019 р.
Результати вивчення
рівня фізичної підготовки учнів Диканської ЗОШ І-ІІІ ст.
Клас |
Кількість учнів |
Рівень |
Початковий рівень |
Зараховано |
Звільнено |
|||||
високий |
достатній |
середній |
||||||||
кількість |
% |
кількість |
% |
кількість |
% |
|||||
5-а |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5-б |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6-а |
21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6-б |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|