Про стан викладання російської мови
Опорний заклад «Диканська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області»
Наказ № 78
09 квітня 2021 року
Про стан викладання
російської мови
Згідно з річним планом роботи школи у березні 2021 року адміністрацією вивчалося питання щодо стану викладання російської мови. Узагальнення матеріалів здійснювалося шляхом перевірки календарно-тематичних, поурочних планів, записів у класних журналах, робочі та контрольні зошити учнів, відвідування уроків, співбесіди з учителями.
Предмет «Російська мова» у 2020/2021 навчальному році викладають вчителі Кальник Людмила Іванівна (30 років педагогічного стажу, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», Старший вчитель, 6-а, 6-б, 8 класи) і Галушка Юлія Анатоліївна (стаж – 23 роки, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», Вчитель-методист, 5, 7-а, 7-б, 9 класи).
Викладання предмету здійснюється за такими програмами: 1) Російська мова 5-8 клас. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (початок вивчення з 5 класу). Затверджено Міністерством освіти і науки України (наказ від 29.05.2015 № 585). 2) Російська мова 9 клас. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. (початок вивчення з 5 класу). Погоджено Міністерством освіти і науки України (лист від 10.10.2006 № 1/11-5640).
Предмети вивчаються за підручниками рекомендованими МОН України для використання у ЗЗСО у 2020/2021 навчальному році. Відсоток забезпечення учнів підручниками становить: 5 клас – 100%, 6 клас – 100%, 7 клас – 100%, 8 клас – 100%, 9 клас – 100%.
Курс розраховано на учнів, які ще не вміють читати і писати російською, тому він передбачає формування первинних навичок читання і письма. Навчання російській мові покликано розширювати лінгвістичний кругозір учнів, формувати уміння знаходити подібність і розбіжність мов, доцільність користування двома або кількома мовами.
Учителі мають належну професійну підготовку, добре володіють методикою викладання суспільно-гуманітарних дисциплін і сучасними ефективними формами організації освітнього процесу.
Слід відзначити, що вчителі російської мови прагнуть повно і точно виконувати програму з предмету, дотримуються всіх рекомендацій пояснювальної записки.
Відвідані уроки показали, що Кальник Л.І. має високу методичну і науково-теоретичну підготовку з предмету. Це дає змогу на належному рівні підходити до реалізації програм, раціонально розподіляти час уроку. Викладання мови вчитель пов’язує з музикою, читанням віршів, демонстрацією малюнків, ілюстрацій. У системі працює над проблемою «Розвиток зв’язного мовлення на уроках російської мови». Характерним у її роботі є чіткість, цілеспрямованість, доцільний вибір навчального матеріалу, уміння зробити складний матеріал цікавим і доступним для учнів, використовує міжпредметні зв’язки. Під час проведення уроків використовує елементи інтерактивного, проблемного навчання, завдання творчого плану. Вчителька на всіх етапах уроку перевагу надає інтерактивним технологіям навчання. Під час актуалізації опорних знань використовує «мікрофон», «незакінчене речення», «мозковий штурм», під час закріплення матеріалу використовує роботу в парах, гру «Швидше і точніше», «Склади і відтвори», вибіркові, пояснювальні, розподільчі диктанти. Підсумок уроку проходить у вигляді рефлексії «На уроці я почував себе, бо ...», «На уроці я дізнався про...». Позитивним є заохочення учнів на уроці, використання рольових ігор, ігрових моментів, цікавого мовного матеріалу.
Відмінною рисою всіх уроків Галушки Ю.А. є підпорядкування всіх видів завдань одній обраній, саме на цей урок темі, наприклад «Прислівник як незмінна частина мови», «Складні речення та їх види» і т.д. Вчителем чітко ставиться мотивація уроку, підводяться підсумки кожного етапу. Вчитель, виставляючи оцінку учневі, враховує не тільки грамотність, правильність роботи, його уміння висловлюватися на російській мові, але й знання теоретичного матеріалу. Як правило, учні готують запитання з теорії своїм однокласникам. Позитивним є те, що вчитель одразу повідомляє учня про його досягнення, ґрунтовно мотивуючи виставлену оцінку. При поясненні нового матеріалу акцентує увагу на те, щоб учні самостійно, спираючись на отриманий досвід змогли зробити певні висновки у написанні орфограм, пунктограм, творенні частин мови. При закріплені матеріалу використовує різноманітні види диктантів, творчі роботи, роботи по конструюванню речень, текстів. Уроки Галушки Ю.А. відзначаються змістовністю, логічністю, послідовністю. Вчитель дає необхідний обсяг знань про мову і мовлення, спонукає учнів до вироблення мовних і мовленнєвих умінь і навичок на основі емоційного ставлення до світу, акцентує увагу на розвиток особистості учнів.
Рівень навчальних досягнень учнів з російської мови за підсумками І семестру подано у таблиці
Клас |
Кількість учнів |
Рівні навчальних досягнень |
РНД |
|||||||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||||||
5 |
22 |
- |
- |
5 |
23% |
13 |
59% |
4 |
18% |
0,77 |
6-а |
20 |
- |
- |
6 |
30% |
12 |
60% |
2 |
10% |
0,70 |
6-б |
17 |
- |
- |
4 |
23% |
10 |
59% |
3 |
18% |
0,76 |
7-а |
20 |
1 |
5% |
10 |
50% |
7 |
35% |
2 |
10% |
0,45 |
7-б |
18 |
- |
- |
8 |
45% |
6 |
33% |
4 |
22% |
0,56 |
8 |
25 |
- |
- |
9 |
38% |
11 |
46% |
4 |
16% |
0,60 |
9 |
24 |
- |
- |
9 |
37% |
10 |
42% |
5 |
21% |
0,63 |
Але є певні проблеми і недоліки:
- мотивація навчальної діяльності учнів;
- організація роботи з учнями, які потребують посиленої педагогічної уваги;
- оцінювання навчальної діяльності учнів відповідно до чинних критеріїв;
- робота над помилками;
- диференціація завдань для школярів;
- не в системі проводиться позакласна робота з предмету.
НАКАЗУЮ:
-
- Вчителям російської мови Кальник Л.І і Галушці Ю.А.
-
- Провести поглиблене повторення незасвоєних учнями розділів програм.
Квітень - травень 2021 року